Ont i tanden eller är det dags för nästa besök? Boka din tid till tandläkaren eller tandhygienisten enkelt här via onlinebokningen.

• Publicerat:

• 26 Mar, 2019

Din Tandhälsa är en hjärtesak - sambandet mellan mun och hjärta

Din hälsa är viktig och att hålla sig frisk i munnen har en stark koppling till din allmänhälsa - det kan till och med förlänga livet med 6 år.

Ungefär varannan person över 40 år drabbas av tandlossning, en långsam, tyst krypande infektion som kan pågå i tiotals år innan den upptäcks. Tandlossning har även en stark koppling till hjärt- och kärlsjukdomar och andra allvarliga sjukdomar.

Vad är då tandlossning - parodontit?
Tandlossning anses vara en dold folksjukdom eftersom den oftast tar lång tid att upptäcka. Ett varningstecken är att tandköttet är inflammerat och lätt blöder vid tandborstning - bakterier har trängt ner mellan tanden och tandköttskanten. Om bakterierna inte avlägsnas bildas en infekterad tandficka som djupnar och blir allt svårare att hålla ren. Tanden är frisk men tandvävnaden och käkbenet bryts ner. Om infektionen inte upptäcks i tid kan det gå så långt som att tanden till slut inte har något fäste.

Symtom
Oftast märker man ingenting, men det är alltid ett sjukdomstecken när tandköttet är ömt och blöder vid tandborstning eller har ändrat form så att tänderna ser längre ut.

Det är också vanligt att en stor mängd tandsten bildas, att en tand känns lös eller att det smakar illa i munnen och andedräkten är dålig.

Bra att behandla tidigt
Ju tidigare sjukdomen upptäcks - desto enklare att behandla. Tandlossning kan även behandlas i långt framskridet stadie. Behandlingen går ut på att avlägsna de bakteriebeläggningar som finns, reducera de djupa tandköttsfickorna och förebygga att en ny infektion skapas. Det du kan göra själv är att dagligen använda rätt hjälpmedel för Dig och din mun så som tandborste, eltandborste, tandtråd, mellanrumsborstar mm.

Din mun - din hälsa
En bra munhälsa påverkar resten av kroppen och ökar inte bara din livskvalité utan minskar också risken att drabbas av infektioner och sjukdomar. Låt oss få hjälpa dig att må bra. Hos oss får du en skön och avkopplande stund, samtidigt som vi tar hand om dina tänder - och dig!

Boka din nästa tid direkt här

Läs mer om våra tandhygienister här